Canisterapie

Canisterapie

Metoda canisterapie, kterou zprostředkujeme našim žákům, využívá kladného vztahu mezi člověkem a psem, jako podpůrná a aktivizační metoda ovlivňuje člověka v bio-psycho-sociální rovině.

Cílovou skupinou jsou žáci s mentálním postižením, tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, specifickými poruchami učení a chování, poruchami autistického spektra a kombinovaným postižením. Cílem canisterapie je zlepšit vnímání okolního světa dětí se speciálními vzdělávacími potřebami jako součást komplexního rehabilitačního procesu.

Děti mohou psa hladit, pomazlit se. Formou hry pes stimuluje děti k pohybu, rozvíjí se hrubá i jemná motorika – děti zkoušejí lézt po čtyřech jako pes, plazí se za psem, podlézají pod psem, hází míčky apod.

Žáky s kombinovaným postižením polohujeme na psech. Dítě si může na psa lehnout, položit ruce nebo nohy nebo se jen tak přitulit, pak vnímá jeho teplo a dech. Dochází k prohřátí končetin a postupnému uvolňování spastických svalů končetin.

Chvíle strávená s pejskem motivuje děti i v oblasti řeči – dítě musí srozumitelně zadávat různé povely. Tím se zlepšují komunikační dovednosti, povídáním se psem se rozšiřuje slovní zásoba a celkový řečový projev dítěte. U hyperaktivních dětí využíváme psa ke zklidnění.

Žáci seznamují se životem psů a jejich potřebami, jako je krmení, česání, venčení. Poznávají a pojmenovávají části zvířecího těla, učí se, jak se mají ke zvířatům chovat, jsou seznámeny s možným nebezpečím ze strany zvířete. Tak se u nich rozvíjejí i rozumové schopnosti.

Děti se na návštěvy pejsků těší, každá návštěva je velmi zajímavá.